Абстракціонізм – течія в мистецтві ХХ ст., що відгороджується від об’єктивної дійсності, відмовляється відтворювати реальний світ, а створює натомість комплекс геометричних фігур або просто хаотичних ліній і фарб, що мають виражати якісь суб’єктивні внутрішні інтуїтивні відчуття художника. Представник: Михайль Семенко.
Бароко – напрям у
літературі кінця ХVІ – поч.ХVІІІ ст., для якого характерні розвиток образів і
композицій, потяг до різних протиставлень, образне використання слів у
переносному значенні, прикрашування мови.
Поезії Лазаря
Барановича, Івана Величковського, Григорія Сковороди, Данила Туптала (Святий
Дмитрій Ростовський). Літописи Самійла Величка, Григорія
Грабянки. Проповіді Іоаникія Гаметовського, А. Радивиловського.
Відродження,
Ренесанс – історичний
період розвитку культури країн Європи в ХV- ХVІ ст., коли відбувався перехід
від середніх віків до нового часу. Доба відродження та розквіту української
літератури припадає на другу половину ХVІ – першу половину ХVІІ
століття. З цим періодом пов’язані імена Івана Вишенського та
Герасима Смотрицького. Новим
явищем того часу стає віршоване слово, з’являються твори різних жанрів:
епіграми, так звані емблеми, морально-дидактичні, полемічні, історичні та
панегіричні вірші тощо. У фольклорі з’являються народні думи й історичні пісні.
Герметизм – модерністська
течія 20-40-х років ХХ ст., для якої характерна настанова на
максимальне виявлення символічних можливостей поетичного слова, що має
закарбувати в собі й передати читачеві найширші контексти зовнішнього та внутрішнього
світів навіть тоді, коли окреме слово подається поза звичним логічним зв'язком
і прикметами реальності. Особливо близькими до герметизму були Юрій Тарнавський, Емма
Авдієвська.
Екзистенціалізм – представники цієї течії
зосереджують свою увагу на існуванні людини, що є особистістю, вилученою з
будь-яких систем (релігійних, політичних,
соціальних).
Представники: В. Підмогильний
«Місто»
Експресіонізм – авангардистський
напрям у мистецтві та літературі, що розвивався переважно в німецькомовних
країнах в період від 1905 по 1925 рік. Провідні емоції – настрої жаху та
відчаю, очікування катастрофи, пошук духовних і моральних засад буття.
В українській літературі експресіонізм започаткував Василь
Стефаник. Класичний експресіонізм утвердив Осип Турянський. У
стильову течію експресіонізму частково вписується творчістьМиколи Куліша, Миколи
Бажана, Миколи Хвильового, Юрія Липи, Тодося Осьмачки
Імпресіонізм – течія в
мистецтві та літературі другої половини ХІХ – поч. ХХ століття, митці якої
основним своїм завданням вважали витончене відтворення суб’єктивних вражень та
спостережень, мінливих відчуттів та переживань, але без заглиблення в їх
суть.
Представники: М. Коцюбинський,
О.Кобилянська, Г. Косинка
Класицизм – літературний
напрям, заснований на світогляді раціоналізму (культі розуму). В основі
естетики – принцип раціоналізму та "наслідування природі".
Прямолінійне протистояння добра і зла, позитивних та негативних персонажів.
Представники: Шкільні "піїтики"
ХVІІІ ст., шкільна література, трагікомедія Ф. Прокоповича
"Владимир". . Котляревський «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник»,
Г. Квітка-Основ’яненко «Шельменко-денщик», «Сватання на Гончарівці»
Модернізм – загальна
назва сукупності напрямів і шкіл у літературі та мистецтві кінця ХІХ – початку
ХХ століття, які вирізняються антиреалістичною спрямованістю, тяжінням до
умовних засобів художнього зображення та вираження, духом
експериментаторства.Встановлення деяких з цих ознак відбувається перед усім у поезії,
окремі зразки якої (починаючи з лірики Т.Шевченка, а також у творчості І. Франка, Я. Щоголіва,
О. Маковея, Уляни Кравченко, В. Щурата, О. Козловського) могли бути
інтерпретовані як модерністські ще до кінця 19 ст., згодом — у драмі (Лесі Українки, О.
Олеся, С. Черкасенка, В. Винниченка).
Монументалізм – напрямок
в оригінальній літературі Київської Русі ХІст. (поряд із
перекладною літературою). Монументальний стиль як окремий вид виділив
Д.ЧиЖевський. Приклади: "Житія", літописи («Повість
временних літ»)
Натуралізм – літературний
напрям, що склався в західній літературі в останній третині ХІХ століття. Для
нього була характерною настанова на фотографічно точне й неупереджене
зображення дійсності, під якою насамперед розумілося матеріально-побутове
довкілля, а також людського характеру, що бачився крізь призму фатальної
зумовленості фізіологічною природою та середовищем.
Представники: В. Винниченко
Неокласицизм – умовна назва
для позначення тих тенденцій у поезії на межі ХІХ –ХХ століття, що брали за
основу "класичну норму", яка передбачала досконалість форми і ясність
поетичної мови, пошук шляхів до гармонії духу, зосередженість на вічних засадах
буття, настанову на успадкування культурної традиції. орієнтацію на кращі
взірці мистецтва, створені у попередні роки.
Представники: Микола Зеров, Михайло Драй-Хмара, Павло Филипович, Юрій
Клен, Максим Рильський, Борис Тен, Григорій Кочура.
Неоромантизм – назва естетичних
тенденцій, що виникли в літературі на межі ХІХ – ХХ століття. Характерний
неоромантичний герой – непересічна сильна особистість, нерідко наділена рисами
"надлюдини", вигнанець, що протистоїть суспільній більшості, шукач
романтики та пригод.
Представники: Юрій Яновський, Ольга Кобилянська ("Людина",
"Царівна"), Леся Українка, Олександр Олесь, Микола Вороний, Микола
Хвильовий.
Орнаменталізм – стиль, характерний
для літератури Київської Русі XII ст. Його основними ознаками є мозаїчність,
використання старого матеріалу як прикраси нового твору, вільне зміщення в
часі, смілива зміна теми, включення до оповіді численних відгалужень від
основної теми, символічність відтворення дійсності тощо. Найвизначнішою
пам'яткою, в якій орнаментальний стиль відбився з найбільшою повнотою, є «Слово о полку
Ігоревім».
Елементи орнаментального
стилю «відновилися» в творчості М. Хвильового, Г. Косинки, М.
Ялового, Ю. Яновського, Б. Антоненка-Давидовича).
Постмодернізм – напрям
у літературі та мистецтві другої половини ХХ ст. Провідні ознаки: тотальне
висміювання, гра з "чужим текстом", суміш різноманітних стилів,
використання елементів масової літератури тощо.
Представники: Ю.Андрухович, О.
Забужко, Є.Пашковський, Б. Жолдак, В. Ведмідь. Поети «Бу-Ба-Бу».
Просвітницький реалізм – заперечення
художніх принципів романтизму.
Представники: С.Васильченко,
О.Кобилянська, О.Гончар, П. Загребельний, М. Стельмах, В. Винниченко,
У.Самчук, М. Хвильовий, І. Багряний.
Реалізм – художній метод
літератури чи мистецтва, що полягає в правдивому, історично-конкретному,
об’єктивному і всебічному відтворенні життя, в типізованому розкритті
індивідуальних, спільних особливостей персонажів, у вмотивуванні їхніх
характерів і вчинків суспільними обставинами.
Представники: І Котляревський, Г.
Квітка-Основ’яненко, І. Франко,
М. Коцюбинський, Леся Українка, С. Руданський, І. Нечуй-Левицький,
Панас Мирний
Романтизм – напрям у
літературі і мистецтві кінця ХVІІІ – поч. ХІХ ст., для якого характерне
прикрашене, ідеальне зображення дійсності; у творах переважає героїка,
мрійливість, захоплення незвіданим, таємничим; природа жива й тісно пов’язана з
людиною.
Представники: Левко Боровиковський,
В. Забіла, Є. Гребінка, Петро Гулак-Артемовський, ранній Тарас Шевченко,
Пантелеймон Куліш, Михайло Старицький.
Сентименталізм – художній метод і
напрям у літературі Західної Європи й Росії ХVІІІ століття, представники якого
основну увагу спрямовували на глибоке відтворення переживань, почуттів і
пристрастей простої, незнатної людини з метою розчулити читача, викликати
сердечне співчуття та сльози над важкою долею героя.
Представники : Г. Квітка-
Основ’яненко, І. Котляревський.
Символізм – літ.
напрям кінця ХІХ-поч. ХХ ст. для символістів конкретний художній образ
модифікується в багатозначний символ, який стає умовним знаком.
Представники: П. Тичина, Олександр
Олесь, Микола Вороний
Сюрреалізм - антиреалістичний,
модерністський напрям у мистецтві та літературі 20-30-х років ХХ ст. на Заході,
що проголосив джерелом творчості не реальну дійсність, а підсвідомі
інстинкти, хворобливі марення, галюцинації.
Представники: Б.-І. Антонич, В.
Барка, Ю. Тарновський
Футуризм – напрям у літературі
й мистецтві, що виник на початку ХХ ст. в Італії. Характеризується запереченням
правил логіки, гармонії й синтаксису. Заперечує досягнення класичної
літератури.
Представники: Михайло Семенко, Гео
(Юрій) Шкурупій
ТАБЛИЦЯ ТВОРІВ для ЗНО
Стилі
|
Письменники
|
Твори
|
Жанри
|
Орнаменталізм
|
-
|
“Слово про похід Ігорів”
|
поема, героїчна пісня
|
Монументалізм
|
Нестор
|
“Повість минулих літ”
|
літопис
|
Бароко
|
Г.Сковорода
|
“De libertate”
“Всякому місту – звичай і права” “Бджола та Шершень” |
лірика гром.
лірика гром. Байка епічна |
Класицизм
|
І. Котляревський
|
“Наталка Полтавка”
“Енеїда” |
драма
поема |
Сентименталізм
|
Г. Квітка-Основ’яненко
|
“Маруся”
|
повість соц.-побут.
|
Романтизм
|
Т.Шевченко
|
“До Основ’яненка”
“Катерина” “Гайдамаки” |
лірика
поема поема |
П. Куліш
|
“Чорна рада”
|
роман істор.
|
|
М. Вовчок (Вілінська)
|
“Максим Гримач”
|
оповідання
|
|
О. Гончар
|
“За мить щастя”
|
новела
|
|
В. Сосюра
|
“Любіть Україну”
|
лірика гром.
|
|
Реалізм
|
Т.Шевченко
|
“Мені однаково”
“Кавказ” “Сон” (комедія) “І мертвим і живим…” “Заповіт” |
лірика невільнича
поема сатир. поема сатир. поема-послання лірика |
І. Нечуй-Левицький
|
“Кайдашева сім’я”
|
повість сусп.-побут.
|
|
П. Мирний (Рудченко)
|
“Хіба ревуть воли як ясла повні?”
|
роман соц.-псих.
|
|
І. Карпенко-Карий (Тобілевич)
|
“Мартин Боруля”
|
трагікомедія
|
|
Модернізм
|
М. Куліш
|
“Мина Мазайло”
|
трагікомедія
|
І. Драч
|
“Балада про соняшник”
|
лірика
|
|
Неоромантизм
|
Л. Українка (Косач)
|
“Contra spem spero!”
“Лісова пісня” |
лірика гром.
драма-феєрія |
І.Франко
|
“Гімн”
“Чого являєшся мені у сні” “Мойсей” |
лірика гром.
Лірика інтимна поема-притча |
|
М. Коцюбинський
|
“Тіні забутих предків”
|
повість
|
|
О.Кобилянська
|
“Земля”
|
повість соц.-псих.
|
|
О. Довженко
|
“Україна в огні”
“Зачарована Десна” |
кіноповість
кіноповість |
|
Г. Тютюнник
|
“Три зозулі з поклоном”
|
новела
|
|
Л. Костенко
|
“Маруся Чурай”
“Страшні слова, коли вони мовчать” “Українське альфреско” |
роман у віршах істор.
лірика лірика |
|
І. Багряний (Лозов’ягін)
|
“Тигролови”
|
роман пригодн.
|
|
М. Вороний
|
“Блакитна Панна”
|
лірика
|
|
П. Тичина
|
“О панно Інно”
“Арфами, арфами..” “Ви знаєте як липа шелестить” |
лірика
лірика лірика |
|
Богдан-Ігор Антонич
|
“Різдво”
|
лірика
|
|
Ю. Яновський
|
“Вершники”
|
роман у новелах
|
|
Неокласицизм
|
М. Рильський
|
“Молюсь і вірю”
|
лірика
|
Є. Маланюк
|
“Стилет чи стилос”
|
лірика
|
|
Імпресіонізм
|
М. Коцюбинський
|
“Intermezzo”
|
новела
|
В. Винниченко
|
“Момент”
|
новела
|
|
Експресіонізм
|
В. Стефаник
|
“Камінний хрест”
|
новела
|
М. Хвильовий (Фітільов)
|
“Я (романтика)”
|
новела
|
|
Екзистенціалізм
|
В. Підмогильний
|
“Місто”
|
роман урбаніст.
|
Символізм
|
О. Олесь (Кандиба)
|
“Чари ночі”
“О слово рідне! Орле скутий!” |
лірика
лірика |
Сюрреалізм
|
В. Стус
|
“Як добре те, що смерті не боюсь я”
“О земле втрачена, явися!” |
лірика
лірика невільн. |
Неонародники
|
А. Малишко
|
“Пісня про рушник”
|
пісня
|
В. Симоненко
|
“Лебеді материнства”
|
лірика
|
|
О. Вишня (Губенко)
|
“Моя автобіографія”
“Сом” |
усмішка
|
Табличка, у якій подано жанр, автор та головні герої творів: «Наталка Полтавка», «Маруся», «Чорна рада», «Максим Гримач», «Кайдашева сім’я», «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», «Мартин Боруля», «Тіні забутих предків», «Земля», «Момент», «Подвійне коло», «Місто», «Мина Мазайло», «Україна в огні», «За мить щастя», «Тигролови»
АВТОР
|
ТВІР
|
ЖАНР
|
ГОЛОВНІ ГЕРОЇ
|
Іван Котляревський
|
«Наталка Полтавка»
|
Соціально-побутова драма (малоросійська опера – авт.)
|
Терпилиха (Горпина, Наталка)Возний ТетерваковськийВиборний Макогоненко
|
Григорій Квітка-Основ’яненко
|
«Маруся»
|
Сентиментально-реалістична соціально-побутова повість
|
Наум Дрот, його дружина Настя
|
Пантелеймон Куліш
|
«Чорна рада»
|
Історичний роман (перший в укр.літ.), роман-хроніка,
історико-пригодницький роман
|
Гетьман Павло
ТетеряПолковник Яким СомкоПолковник Васюта ЗолотаренкоГетьман Січі Іван
БрюховецькийШрам (справжнє прізвище Чепурний)Михайло Черевань
|
Марко Вовчок
|
«Максим Гримач»
|
Родинно-побутове оповідання
|
Максим Гримач
|
Іван Нечуй-Левицький
|
«Кайдашева сім’я»
|
Соціально-побутова повість
|
Маруся й Омелько КайдашіКарпо й ЛаврінМотря й МелашкаБаба Палажка
|
Панас Мирний (Рудченко)
|
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
|
Соціально-психологічний романРоман з народного життя
|
Чіпка Варениченко, його мати МотряЙого батько Іван Вареник (Притика,
Остап Хрущ, Хрущов)Грицько Чупруненко, його дружина Христя, москаль Максим
Ґудзь
|
Іван Карпенко-Карий
|
«Мартин Боруля»
|
Трагікомедія
|
Мартин Боруля
|
Михайло Коцюбинський
|
«Тіні забутих предків»
|
Повість
|
Іван Палійчук, його кохана Марічка Гутенюк, дружина Палагна, сусід Юра
|
Ольга Кобилянська
|
«Земля»
|
Повість
|
Івоніка Федорчук, його дружина Марійка, сини Михайло та Сава
|
Володимир Винниченко
|
«Момент»
|
Новела
|
Революціонер, панночка Муся, контрабандист Семен Пустун
|
Юрій Яновський
|
«Подвійне коло»
|
Новела
|
Брати Половці:
денікінець Андрій, петлюрівець Оверко, махновці Панас та Сашко, червоний
командир Іван, їхній батько Мусій Половець, червоний комісар Герт
|
Валер’ян Підмогильний
|
«Місто»
|
Урбаністичний роман
|
Степан Радченко
|
Микола Куліш
|
«Мина Мазайло»
|
Сатирична комедія
|
Родина Мазайла: Мина, його діти Рина й Мокій, дружина Килина
|
Олександр Довженко
|
«Україна в огні»
|
Кіноповість
|
Родина Запорожців: Лаврін і Тетяна, п’ятеро синів – Роман, Іван, Савка,
Григорій, Трохим і дочка Олеся
|
Олесь Гончар
|
«За мить щастя»
|
Новела
|
Артилерист Сашко
Діденко, мадярка Лорі (Лариса), її чоловік, комбат Шадура
|
Іван Багряний
|
«Тигролови»
|
Пригодницький роман
|
Григорій Многогрішний, родина Сірків: Наталка, Гриць та їх батьки – Денис
Сірко та Сірчиха, майор НКВС Мед
|
Рідна мова Репетитор ⇒ ЗНО
Позначення часу в українській мові
1. Години в українській мові – жіночого роду і є порядковим числівником. Тобто «14.00» говоримо не «дві години», а «друга година».
3. Називаючи точний час, слід пам'ятати, що до 30 хвилин треба вживати прийменник на, а після 30 хвилин – прийменник за: пів сьомої (години), п’ятнадцять (хвилин) восьмої (години), без десяти (хвилин) три (години) – неправильно. Потрібно пів на сьому (годину), п’ятнадцять (хвилин) на восьму (годину), за десять (хвилин) третя (година).
4. Форму у скільки годин? слід замінити на О КОТРІЙ ГОДИНІ?, а форму скільки годин? – на КОТРА ГОДИНА? Можна: чверть на сьому і чверть по шостій, за двадцять сьома і двадцять до сьомої. Увага! У певному контексті прийменник на вказує на приблизність (Повернуся на 10 годину), а прийменник о (об) указує на точний час (Повернуся о 10 годині або Повернуся об 11 годині).
12.00 - дванадцята година
|
15.00 - третя (п’ятнадцята) година
|
16.15 - четверта (шістнадцята) година п'ятнадцять хвилин
п'ятнадцять хвилин по четвертій (шістнадцятій)
п'ятнадцять хвилин на п’яту (сімнадцяту)
чверть по четвертій (шістнадцятій)
чверть на п’яту (сімнадцяту)
|
10.15 десята година п'ятнадцять хвилин
п'ятнадцять хвилин по десятій
п'ятнадцять хвилин на одинадцяту
чверть по десятій
чверть на одинадцяту
|
10.07 - десята година сім хвилин
сім хвилин по десятій
сім хвилин на одинадцяту
|
12.20 - дванадцята година двадцять хвилин
двадцять хвилин по дванадцятій
двадцять хвилин на першу
|
15.30 – пів (опів) на четверту (шістнадцяту)
|
16.30 – пів (опів) на п’яту (сімнадцяту)
|
12.40 – дванадцята година сорок хвилин
за двадцять хвилин перша
двадцять хвилин до першої
|
11.50 – одинадцята година п’ятдесят хвилин
за десять хвилин дванадцята
десять хвилин до дванадцятої
|
16.45 - четверта (шістнадцята) година сорок п'ять хвилин
п'ятнадцять хвилин до п’ятої (сімнадцятої)
за п'ятнадцять хвилин п’ята (сімнадцята)
чверть до п’ятої (сімнадцятої)
за чверть п’ята (сімнадцята)
за чверть п’ята (сімнадцята)
|
20.45 – двадцята година сорок п’ять хвилин
п'ятнадцять хвилин до дев’ятої (двадцять першої)
чверть до дев’ятої (двадцять першої)
за п'ятнадцять хвилин дев’ята (двадцять перша)
за чверть дев’ята (двадцять перша)
|
ЕКРАНІЗОВАНІ ТВОРИ
З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Переглянути
Немає коментарів:
Дописати коментар