Дата 6 клас
Тема:
Числівники кількісні і порядкові .Числівники прості і складені.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про числівник
як частину мови та вміння розрізняти кількісні та порядкові числівники ,
пояснити відмінність між числівниками простими і складеними; розвивати логічне
мислення, уміння працювати з роздатковим матеріалом , виділяти головне ,
зв’язно висловлювати власну думку; виховувати любов до рідної мови ,
зацікавленість скарбами народної мудрості.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця «Числівник як частина мови», схеми,
роздатковий матеріал, ребуси,
аудіозапис пісні «Двічі два чотири» , індивідуальні картки, підручник , картка
самооцінки на уроці
Епіграф : «Буду я навчатись мови золотої…»
А. Малишко
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Лінгвістичне доміно
За початком речення підібрати на дошці продовження . Таки
чином скласти вираз.
- Яку
частину мови називають числівником?
- Яке лексичне
значення числівника?
- Назвіть
морфологічні ознаки числівника?
- Яка
синтаксична роль числівника?
- На
які групи він поділяється?
- Які
особливості мають числівники при визначенні роду, числа й відмінка?
Складіть речення із
використанням числівника.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Музичний супровід .Звучить пісня про числівник. На уроці співають діти.
Щоб
числівник знати,
Треба
рахувати і цю пісню
З нами треба
заспівати.
Пісня про числівник
«Двічі - два - чотири».
«Двічі - два
- чотири». «Двічі - два - чотири».
Якщо не
збагнув це то повіриш.
А щоб мову
знати, треба рахувати.
І цю пісню з
нами заспівати.
Приспів.
Двічі два –
чотири .Двічі два – чотири
Хоч співай ,
не співай,
А числівник
знай.
Двічі два –
чотири .Двічі два – чотири
Мову знай,
поважай,
Пісню цю
співай.
VІ.
Оголошення теми і мети уроку.
Тему уроку повідомляє вчитель ,мету уроку визначають
діти (складаючи букет квітів ).Учні самі роблять висновок над чим будуть
працювати на уроці.
VІІ. Сприйняття навчального матеріалу.
1.
Пояснення нового матеріалу.
2.
Робота
з незакінченою таблицею таблицею
«Числівник як самостійна частина мови», учні читають правила і доповнюють
таблицю.
Для
закріплення учні працюють з підручником.
3.
Робота з підручником.
Опрацювання
ст.227-228.
4.
Виконання вправи 486.(виписати числівники)
Чотири
– кіл., Н.в., скільки?
Третя
– котра? порядковий ,ж.р., однина,Н.в.,
Тринадцять
– кіл., Н.в.,
Чотирнадцять
– кіл., Н,в.,
Третього – поряд., ч.р., одн.,
5.
Робота
з текстом .
За сигналом
учителя учні розрахувались «на перший, другий», таким чином поділились на дві групи.
«Перший»-
виписати з тексту числівники. Пояснити їх будову.
«Другий»- виписати ускладнене речення вставним словом.
Визначити, яку синтаксичну роль виконує числівник у реченні. Виконати
морфологічний розбір числівника.
Колись в
українців було звичаєве правило, що зобов'язувало кожного знати свій рід до
сьомого коліна. Перше коліно — я; друге — батько й мати; в третьому — два
дідусі і дві бабусі; в четвертому — чотири прадіди й чотири прабабусі; в
п'ятому — вісім прапрадідів і вісім прапрабабусь; у шостому — шістнадцять
пращурів, шістнадцять пращурок; у сьомому коліні ми нараховуєм тридцять два
пращури і стільки ж пращурок. Отже, на дереві твого роду тридцять дві гілки
материнських і тридцять дві — батьківських. Разом — шістдесят чотири. Це число
в міфології знаменує Всесвіт.
6.Використавши
метод «Прес», довести чому ці слова - числівники.
Ø Я думаю…
Ø Тому що…
Ø Наприклад…
Ø Отже…
VІІІ.
Закріплення нових знань.
Гра «Народ скаже
як зав’яже
». Добери числівник.
Учні читають
приказки та прислів’я , де пропущені
числівники , їм потрібно
самостійно підібрати числівник та пояснити їхню будову,
визначити розряд.
Дощ
у жнива, як ------------ колесо до воза.
--------день блисне, а ------
кисне. ------- літо краще, як -------
зим.
Біда біду перебуде - -------- мине,--------- буде.
Брехень--------, а правда-------.
В ліс їдуть, а на --------------сокиру беруть.
Вип'є і з'їсть за ----------- дурних і за себе, -------.
Від великого до смішного — ------------ крок.
Він уже ---------- літ на ---------- дудці грає.
Влітку -----------тиждень рік годує.
Всі за ---------- і --------- за всіх.
Дощ
у жнива, як ------------ колесо до воза.
Один день блисне, а сім кисне. Одне літо краще, як сто зим.
Біда біду перебуде — одна мине,
десять буде.
Брехень багато, а правда одна.
В ліс їдуть, а на трьох одну
сокиру беруть.
Вип'є і з'їсть за трьох дурних
і за себе, четвертого.
Від великого до смішного — один
крок.
Він уже сім літ на одній дудці
грає.
Влітку один тиждень рік годує.
Всі за одного і один за всіх.
1.
Граматичний «Дубль –диктант».
До поданих
числівників підібрати відповідники. Визнасити розряд , відмінок та пояснити числівники за будовою. З одним
числівником скласти речення .
Шестеро - семеро
П’ятьома –
шістьома
Двадцятьох – тридцятьох
Шістдесяти семи –
вісімдесяти семи
На семи четвертих –
на вісьми шостих.
2.
Фізкультхвилинка.
Називаю числівники – руки вгору, іншу частину мови –
вперед.
Троє,
четвертий, шість, другорядний, двоїтися, два, чотири, подвоїти, восьмеро,
четвертувати.
3.
Робота в парах.
Діти швидко беруться за руки ,так утворюють пари. Працюють з роздатковим
матеріалом.
Завдання: утворити за поданим зразком власне кількісні , збірні,
дробові і порядкові числівники.
Зразок: 2- два – двох –одна друга –
другий.
4 , 6 , 8, 14 , 30.
ІХ. Узагальнення і
систематизація вивченого.
1.
Творча робота.
Скласти і записати речення із числівниками двадцять перший, два.
Двадцять
першого лютого ми святкуємо День рідної мови.
1.
Відгадування загадок.
Дванадцять братів один за другим ходить ,
Один від другого не відстає.
(місяці)
Одна коняка тягне двадцять бричок.
(поїзд)
Шість ніг , дві голови , один хвіст,
чотири ока, двоє носів.
(вершник на
коні).
2.
Гра « Хто швидше
» Мовознавча задача.
Утворіть числівники : п,ять + сто, шість + десять, вісім
+сто, сто +чотири, три + десять, тисяча + шістдесят.
3.
Підсумок уроку.
Опитування
– інтерв’ю.
-
Що
нового ви дізналися на уроці?
-
Чи
виникали труднощі під час уроку?
-
Чи
досягли ми поставленої мети уроку?
-
Чи
будемо навчатись мови золотої?
Заповнення картки на уроці (учні виставляють оцінку).
Картка самооцінки роботи на уроці
Дата______ Прізвище
Дата______ Прізвище
№ п/п
|
Як я працював на уроці
|
Коментар учня
|
Оцінка
|
І
|
Я повторив раніше вивчений матеріал
|
||
2
|
Я висловлював нові ідеї
|
||
3
|
Я плідно працював у парі, виконував письмові вправи
|
||
4
|
Зможу скласти узагальнюючу розповідь із наведенням прикладів
|
||
5
|
Настрій на уроці, мої очікування
|
Х. Домашнє
завдання.
1.Підібрати загадки та вірші про числівник. Скласти
дерево свого роду.
2. Опрацювати
теоретичний матеріал .
3. Виконати вправу 495.
Тема. Синоніміка складносурядного та складнопідрядного речення.
Мета.
Поглибити знання учнів про складне речення, його будову, інтонацію та засоби зв’язку
в них; удосконалити орфографічну й пунктуаційну грамотність; відпрацювати
навички розпізнання складносурядного і складнопідрядного речення; розвивати
вміння самостійно будувати висловлювання за схемами; комунікативні вміння й
навички, збагачувати словниковий запас і виховувати любов до рідної мови ,
усвідомлювати її багатства.
Обладнання.
Опорні схеми, картки для групової роботи, мультимедійний проектор, роз даткові
матеріали, тести
Тип
уроку. Вивчення нового матеріалу
Вид
уроку: урок-віртуальна подорож «У кав’ярні»cmn
Хід
уроку
1.
Організаційний
момент. (Мелодія «Вокзал» Відео «Потяг»)
Добрий ранок мої одинадцятикласники сьогодні
ми з вами поринемо у незвичайне місто , яке зачаровує нас своєю красою. Саме ця
поїздка створить неповторну атмосферу довіри і вільного спілкування ,ділитися з
друзями емоціями,творчістю та знаннями.
Поїдемо
пити каву до міста Лева у кав’ярню
Я
кличу вас на каву
На
каву до міста Лева
Стрічатимемо
весну ласкаву
Що
прийде немов королева
Пройдемось
Львовом чарівним
Поринемо
знову у казку
Подихаємо
теплим містом
Поїдемо
пити каву
Рефлексія(емоційне налаштування)
Мої очікування від сьогоднішнього уроку
ІІ .
Актуалізація опорних знань
«Складання епіграфу уроку» (гра «Пазл»)
Кава повинна бути гарячою як пекло, чистою як
ангел, солодкою як любов.
Шарль Моріс
1. Що вивчає синтаксис?
2. Які речення бувають за будовою?
4. На які три групи вони поділяються?
5. Яке речення називається складносурядним?
6. Назвіть розряди сполучників сурядності
7. На які групи поділяються сполучникові складні
речення?
8. Чим відрізняються складносурядні речення від
складнопідрядного?
9. Яке речення називається складнопідрядним?
10. Як розрізнити сполучники підрядності від
сполучних слів?
11. На які види поділяються складнопідрядні
речення за значенням?
|
|


Кола Вена
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Диктант з
кодуванням.
0- просте
1- складносурядне
2- складнопідрядне
3- безсполучникове
Ми смакували справжній
шоколад, який зробили руки майстра. Львів – гарне місто, бо він має загадкову
історію. Пам’ятай, що Львів вражає нас красою. Львівська кав’ярня розташована в
центрі міста гостинно зустрічає гостей. Я часто відвідую кав’ярню, коли поряд
мої найкращі друзі. Кава смакує добре, а
Львів чарує своєю красою та вишуканістю. Львів вабить безліч туристів тому
щороку їх стає все більше. Львів запрошує до себе в гості відвідувачів, які,
блукаючи різними місцевостями, шукають для себе щось чаруюче та неймовірне.
Старий Львів манить мене своєю красою, бо він перлина українською землі. Львів
зачаровує архітектурою, побудованою сотні років тому. Молочний шоколад
винайшли Генрі Нестле і Даніель Петер, змішавши какао зі звичайним
згущеним молоком.
2. Мовознавчий
трансформер записують на листки
вивішувати на дошку.
З поданим словом «Кава» Скласти речення
1. Кава
2. Словосполучення (синтаксичний аналіз
3. Речення просте (ускладнене дієприкметниковим
зворотом)
4. Скласти складне речення (визначити
підрядність)
3. «Лінгвістична задача» Робота з текстом
Прочитати текст, визначити складносурядні і
складнопідрядні речення, намалювати схему.
VI
.Вивчення нового матеріалу
Робота
з таблицями і схемами
Приходить до мудреця чоловік і говорить:
- Вчителю, я так втомився,бо у мене таке
важке життя, тому я увесь час пливу проти течії.У мене немає більше сил... що мені робити?
Мудрець
замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою, в одну
кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий
час він вийняв з води моркву і яйце і налив в чашку кави.
-
Що змінилося? - запитав він чоловіка.
-
Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді.
-
Ні, це лише поверхневий погляд на речі. Подивися - тверда морква, побувавши в
окропі, стала м'якою і податливою. Крихке і рідке яйце стало твердим.
Зовні вони не змінилися. Вони лише змінили свою структуру під впливом однакових
несприятливих обставин . Так і люди можуть розклеїтися і стати слабаками там,
де крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють...
- А
кава? - запитав чоловік.
- О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю
розчинилися в новому ворожому середовищі і змінили його - перетворили окріп на
прекрасний ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини,
- вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне,
отримуючи користь і знання з ситуації...
4. Робота в групах (колір)



Записати
речення графічний
диктант № 3
Повний
синтаксичний [],
a []
розбір, морфологічний
виділених
слів
Додаток
1
Синтаксичний
розбір речення . Морфологічний розбір виділених слів.
Я
встала зранку, налила кави, підійшла до вікна, глянула на ранкове сонце і
зрозуміла, що я щаслива.
Додаток
2
Скласти
схеми до поданих речень, визначити вид складного речення. Пояснити розділові
знаки.
1.
Кожен з нас думає так про своє життя, а фахівець з приготування кави, який вміє
правильно і швидко готувати експресо.
2.
Бариста – це не бармен, що все буде в шоколаді.
3.
Пастух на ім’я Калді якось звернув увагу, що його тварини скуштувавши листя
одного невідомої йому дикорослої рослини ставали більш працездатними і
активними.
4.
Марія Тереза Любила повторювати , але потім вона стрімко втрачає свої смакові
якості.
5. Кава смачна , ароматна і корисна впродовж
вельми короткого часу , що більше від шоколаду любить тільки чоловіка.
Додаток
3
Тести ???
1. Складносурядне речення утворюється, якщо серед варіантів продовження речення Вітру на морі не було… вибрати.
А коли ми повернулися з екскурсії
Б хоча за прогнозом і обіцяли буйного
В як і очікуваного кілька днів сонця
Г проте клекотав сильний прибій
Д штиль радував матерів із дітьми
2. Складносурядне речення утворюється, якщо серед варіантів продовження речення Сонце заходило… вибрати.
А розкриваючи рожеві плями на піску
Б і тепло разом із собою забирало
В і на дворі починало вже темніти
Г ніби пірнало в безкрає море
Д і накладало ніжні сліди на берег
3. Установіть відповідність
1. Проспівай мені ту пісню, що… А обставинне допустове
2. Було холодно, дарма що… Б обставинне порівняльне
3. Не знає спокою, хто… В обставинне наслідкове
4. Вода в Дніпрі піднялась, так що… Г означальне
Д з’ясувальне
4.
Вид підрядного речення Приклади
1. обставинне допустове А Куди голова задумає, туди ноги понесуть.
2. обставинне умови Б Що темніша ніч, тим яскравіші в ній маяки.
3. Обставинне місця В Коли терпінню приходить край, народ мов
буря..
4. Обставинне міри і ступеня Г Держімося землі, бо земля держить нас.
Д НЕ бійся правди, хоч вона гірка.
1. Складносурядне речення утворюється, якщо серед варіантів продовження речення Вітру на морі не було… вибрати.
А коли ми повернулися з екскурсії
Б хоча за прогнозом і обіцяли буйного
В як і очікуваного кілька днів сонця
Г проте клекотав сильний прибій
Д штиль радував матерів із дітьми
2. Складносурядне речення утворюється, якщо серед варіантів продовження речення Сонце заходило… вибрати.
А розкриваючи рожеві плями на піску
Б і тепло разом із собою забирало
В і на дворі починало вже темніти
Г ніби пірнало в безкрає море
Д і накладало ніжні сліди на берег
3. Установіть відповідність
1. Проспівай мені ту пісню, що… А обставинне допустове
2. Було холодно, дарма що… Б обставинне порівняльне
3. Не знає спокою, хто… В обставинне наслідкове
4. Вода в Дніпрі піднялась, так що… Г означальне
Д з’ясувальне
4.
Вид підрядного речення Приклади
1. обставинне допустове А Куди голова задумає, туди ноги понесуть.
2. обставинне умови Б Що темніша ніч, тим яскравіші в ній маяки.
3. Обставинне місця В Коли терпінню приходить край, народ мов
буря..
4. Обставинне міри і ступеня Г Держімося землі, бо земля держить нас.
Д НЕ бійся правди, хоч вона гірка.
Літературна хвилинка
За
вікном холод, повіває вітерець , в нашому кафе тепло та затишно . ледь чутно
звучить мелодія . І хочеться поговорити про кохання. Що це за почуття ? Що означає? Над цими питаннями рано чи
пізно задумується кожна людина.
Читання
поезії «Чого являєшся мені уві сні» І. Франко (Музичний супровід, перегляд
відеоролика про Львів)
під
супровід музики.
А
як ви думаєте, що таке любов. Це почуття ,яке живе в душі людини.змушує нас
сміятися , насолоджуватися життям. А як ви розумієте почуття кохання?
Цього
року ми будемо відзначати 160-річчя від дня народження І.Франка. «Зів’яле листя
»- шедевр інтимної лірики.
5.
Скласти речення. Творче моделювання.
Загляньте
у вікно, які краєвиди ви побачили давайте спробуємо їх описати
1.
_________
2.
_________
3.
_________
З’ясувати
вид речення та проаналізуйте його.
7.
Мова
– молодість душі.
Під
час пісні «То є Львів»
Учні
працюють з карткою отримавши речення.
Прокоментувати
поданні речення
Я
тішусь, що з вами Я
гордий, що давно вже
Ходжу
цими вулицями так
добре тебе знаю
Вона
крута дівчина, То
є Львів, мій колега,
і
її ніхто не сварить. Про
нього різне каже.
V. Підсумок уроку
«Рефлексія»
«П’ять копійок»
Існує
традиція, якщо ми хочемо повернутися, потрібно кинути копійки. Тому прошу вас
висловити ваші думки чи справдились ваші очікування.
10.
Оцінювання
Картка
самооцінювання
11
д\з
Кожен
учень вибирає подарунок відповідного кольору
o
Синтаксичний розбір викон. Впр
o
Скласти речення за схемою
o
Написати твір, використовуючи складні речення.
Немає коментарів:
Дописати коментар