Правопис прислівників через дефіс
Виписати прислівники, які пишуться через
дефіс
Синтаксичний розбір речення
Морфологічний розбір виділених прислівників
Тема. Написання
прислівників через дефіс. 7 клас
Мета. Ознайомити
семикласників із основними правилами написання прислівників через дефіс, сприяти
зміцненню орфографічних навичок правопису прислівників,знаходити вивчення
орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; розвивати вміння знаходити
прислівники у тексті; збагачувати
словниковий запас учнів, розвивати усне і писемне мовлення творче вміння
зіставляти, порівнювати і конструювати мовні явища; за допомогою
мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню, любові до
найріднішої людини – мами.
Тип уроку: вивчення
нового матеріалу
Обладнання: аудіозаписи,
презентація до уроку, роздатковий матеріал, таблиці, дидактичний матеріал.
Епіграф
У нашім раї, на землі,
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
Т. Шевченко
І. Організаційний момент
«Доброго дня»
Доброго, теплого,
сонячного дня. Чи готові до уроку?Якщо так , тоді розпочнемо нашу роботу .Я
сподіваюся , що наша робота стане для нас пізнавальною , цікавою і кожне слово
, яке сказане мною і вами , вашими друзями проросте у вашому серці чудовим
зерном.
- А
також девіз нашого уроку: творчість у всьому; сила в єдності; час спливає
швидко; знання — сила.
1) творчість у всьому;
2) сила в єдності;
3) час спливає швидко;
4) знання — сила.
ІІ. Актуалізація опорних
знань
«Перший крок до успіху»
1.
Бліц-контроль.(Незакінчене речення)
Яка частина мови називається
прислівником?
- Доведіть
що прислівник самостійна частина мови?
- Чому
прислівник не змінна частина мови?
- На
які розряди поділяються прислівники?
- Які
прислівники утворюють ступені порівняння?
- Яку
синтаксичну роль використовують прислівники?
- З
якою частиною мови найчастіше поєднуються в реченні?
- Скласти ПАЗЛ
Мати, матінка, матуся –
такі рідні і такі знайомі кожній людині слова… Скільки в них ніжності, скільки
тепла і турботи. Для кожного з нас мати – це найрідніша людина, вона дала нам
найбільше — щастя жити.
2.Робота з Епіграфом уроку«Скрапбук»
Скрепбук - це вид ручної
творчості, що полягає у виготовленні та оформленні сімейних чи особистих
фотоальбомів.
Скрапбукінг - це своєрідний спосіб збереження і передачі окремих історій
за допомогою особливих візуальних
прийомів замість звичайного оповідання, що передається
«з уст в уста».
3.Незакінчене речення
Моя мама найкраща у світі, бо…
Я дуже - дуже люблю
свою мама за те, що..
Коли б я був чарівником, то
зробив би для мами…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Актуалізація мотиваційних резервів
семикласників
Прислівник.
Самостійний,
незмінний.
Виражає, залежить,
змінюється.
Може мати ступені порівняння.
Неповнозначне слово.
1Повідомлення теми.
VІ.
Повідомлення теми і мети уроку.
Вивчити орфограму «Написання прислівників через
дефіс».
Навчитися правильно писати складні прислівники.
Вміти вводити складні прислівники у власні
висловлювання
Пояснення нового матеріалу
Заповнити таблицю слова
пояснити їх правопис
Робота з підручником
.Опрацювати Ст.138.Робота з таблицею.
1.
Робота з таблицею
Дефіс
у прислівниках
|
|||
Після префікса по-, якщо прислівник має суфікси -е, -и,
-ому, -ему
(-єму)
|
У складних прислівниках після будь-, казна-, бозна-, хтозна-
|
У складних прислівниках перед -небудь,
-таки, -то
|
При складанні однакових чи близьких за змістом
слів
|
По-вашому,
по-своєму,
по-козацьки
|
Будь-де,
казна-звідки, хтозна-скільки
|
Десь-то,
як-небудь , звідки-таки
|
Ледве-ледве, тихо-мирно, мало-помалу
|
1.Лінгвістичне розминка.
За день до свого
народження дитина тихо-тихо запитала у Бога:
- Кажуть, завтра мене
посилають на Землю. Як же я буду там жити, адже я така мала і беззахисна?
Бог відповів:
- Добре – добре я подарую
тобі ангела, який буде піклуватися про тебе.
Дитина задумалася, потім
сказала знову:
- Тут на Небесах я лише
співаю і сміюся, цього достатньо мені для щастя.
Бог відповів:
- Твій ангел співатиме і
посміхатиметься для тебе, ти відчуєш його любов і будеш щасливою.
-
Але як я зрозумію його, адже я не знаю його мови? - запитала дитина ледве -
ледве.
Бог м'яко, любо-мило торкнувся дитячої голівки і сказав:
- Твій ангел навчить тебе своєї рідної мови.
Потім дитина запитала:
- Я чула, що на Землі є
зло. Хто захистить мене?
- Твій ангел захистить
тебе, навіть ризикуючи власним життям.
- Мені буде сумно-сумно ,
тому що я не зможу більше бачити тебе ...
У цей момент із Землі стали доноситися
голоси, і дитина в поспіху запитала:
- Боже, скажи ж мені, як
звуть мого ангела?
- Його ім'я не має
значення. Ти будеш називати його Мама.



Мама - це людина, яка готова для своєї дитини на все на світі, яка може
замінити всіх... А її не замінить ніхто, навіть якщо дуже-дуже захоче.
2.Творче
моделювання(робота в парах)
|
|
Мама - ось слово, що всі розуміють.
Кожен своє щось з ним згадує. З мамою пов'язані всі наші дні, Маму забути не
дадуть нам вони.
Мати… Скільки приємних спогадів пов’язано з цим словом, скільки можливого і неможливого зробила ця жінка для нас. Хіба хтось може бути ближчим за неї? Руки та обличчя жінки-матері - це те, що завжди заспокоїть, підтримає, збереже від будь-якого зла. Мати-Берегиня завжди поруч із нами.
Мати… Скільки приємних спогадів пов’язано з цим словом, скільки можливого і неможливого зробила ця жінка для нас. Хіба хтось може бути ближчим за неї? Руки та обличчя жінки-матері - це те, що завжди заспокоїть, підтримає, збереже від будь-якого зла. Мати-Берегиня завжди поруч із нами.
Мама - найрідніша і найдорожча у цілому світі людина,
і все в дитині - від матері. Це вона вчила нас вимовляти перші слова,
посміхатися до людей, говорити з ними ввічливо, з любов’ю. Вона нас вчила бути
дорослими. І пізнаючи закони життя, саме від матері ми перейняли най-мудрішу
науку - любити людей. Бо лише з любові народжується прекрасне. Мати вчила нас
поважати друзів, бути вірними їм і у радощах, і у горі. Вірність - це почуття,
яке теж виховала у нас ненька: вірність матері, вірність друзям, вірність
батьківщині…
2. Дослідження-зіставлення
Зіставити правопис
прислівників двох стовпчиків, пояснити, чому у лівому прислівники пишуться
через дефіс, а у правому – окремо, з однією парою скласти та записати речення:
пліч-о-пліч – день у день
віч-на-віч – рік у рік
усього-на-всього – один в один
пліч-о-пліч – день у день
віч-на-віч – рік у рік
усього-на-всього – один в один
3.Мовознавча
«ЗАДАЧА»
Співати (український),
підкреслити ( інший), сказано (дитячий), благати (щирий), придумати (свій),
зробити (твій).
4.СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА
Визначити орфограми, що
пишуться разом чи через дефіс.
Високо …превисоко, рік…у…рік, по …українськи, по …рідному, день
…у…день, якось …то, сам…на ...сам,
часто…густо, будь…де, коли…небудь, хтозна…коли, де…не…де, пліч…о…пліч.
5.ДИКТАНТ
- ДИСПУТ
«Згоден? -Не згоден?-Обґрунтуй! »
«Згоден? -Не згоден?-Обґрунтуй! »
Старша сестра
ставилась до Олени тепло, по-материнському.
По материнському звичаю ми збираємося на
свята великою родиною.
З першого дня життя людини – поруч мати. Вона доглядає, годує і допомагає
пізнавати світ своїй дитині. Вона навчає цінувати це життя таким, яким воно є,
бачити радощі і прикрощі, прагнути завжди до чогось кращого.
Протягом життя, щоб не сталося, мати завжди буде поряд, завжди вислухає та
допоможе. Мати радіє нашим перемогам та співчуває невдачам. Матір може дати
розумні поради і допомогти вирішити усі наші проблеми, саме вона захистить та
застереже від невірних кроків та вчинків. Бо, коли не маєш достатнього
життєвого досвіду, дуже легко помилитися, оступитися і піти не тією стежкою.
Кожна мати прагне вберегти своє дитя від життєвих турбот. Материнська любов
здатна подолати будь-яку відстань. І, де б ми не були, мама завжди знайде
спосіб допомогти.
Немає жодного письменника, який би не посвятив свого твору матері. Це
«Пісня про рушник» Андрія Малишка, «Два кольори» Дмитра Павличка, оповідання
«Мати» Олександра Довженко...
6. Хвилинка релаксації
Перегля відео
«Віртуальна галерея»
Опишіть емоції ,
враження , які викликали у вас переглянуті картини.
Розгляньте картини. Спробуйте описати настрій,
який панує на них, використовуючи прислівники.
7. ІЗ СКАРБНИЧКИ МУДРИХ ДУМОК
«Я- експерементую»
«Я- експерементую»
Доповнити приказки та прислів’я з довідки , утворити прислівники , яку
б писалися через дефіс
•
На сонці тепло, …
•
Материн гнів, як весняний сніг: рясно випаде,…
•
Біля рідної мами ….
•
Шануй батька й неньку , ….
•
Любо й ненці ,….
•
Без матінки рідної і квіти рясно ….
Довідка: а біля матері добре, то
буде скрізь гладенько;не цвітуть; та скоро розтане; як дитина в честі; добре
дитятку.
8 .Літературний відступ
(Читання молитви про
мама)
МОЛИТВА ЗА МАМУ
Є в мене найкраща на світі матуся,
За неї до Тебе, Пречиста, молюся.
За неї до Тебе, Пречиста, молюся.
Молюся устами, молюся серденьком
До Тебе, небесна Ісусова Ненько.
До Тебе, небесна Ісусова Ненько.
Благаю у Тебе дрібними словами
Опіки та ласки для любої мами.
Опіки та ласки для любої мами.
Пошли їй не скарби, а щастя і долю,
Щоб дні їй минали без смутку, без болю.
Щоб дні їй минали без смутку, без болю.
Рятуй від недуги матусеньку милу,
Даруй їй здоров'я, рукам подай силу,
Даруй їй здоров'я, рукам подай силу,
Щоб вивела діток у світ та й у люди,
Щоб ними раділа-пишалась усюди.
Щоб ними раділа-пишалась усюди.
За це я складаю в молитві долоні
До Тебе, Царице, на соняшнім троні.
До Тебе, Царице, на соняшнім троні.
9«КЛАСТЕР»
«Кластер». Виконати тестові завдання самостійно
1)(в)зимку 2) (часто)густо , 3) (по)моєму, 4)
як(не)як, 5) (у)день, 6)сам на сам, 7)(що)року, 8) рік у рік ,9)
(по)доброму, 10) (ледве)ледве.
А. Знайти прислівники, що пишуться разом.
Б. Знайти
прислівники, що пишуться окремо.
В. Знайти прислівники, що пишуться через дефіс.
Виконати самоперевірку, самооцінювання.
VІІ Підсумок уроку.
Її
тепла посмішка, лагідні руки, найрідніший голос, її похвала чи застереження
живуть у кожному з нас з дитинства і до кінця наших днів. Якщо я вас запитаю,
чия мама найкраща, то кожний скаже що його, і всі будуть праві, адже немає
нікого милішого у світі за рідну матінку.
10Перегляд відео
Чи здійснилися ваші очікування.(РЕФЛЕКСІЯ)
1.
Я зрозумів…
2.
Я навчився…
3.
Я не вмів, а тепер умію…
4.
Кожен з нас починає з самого
простішого, але не зупиняючись, долаючи усі перешкоди, ми досягаємо певних
перемог і сьогодні ми досягнули вершини нашого уроку. Ми перемогли свої страхи,
переживання і вивчили тему «правопис прислівника»
1 «Лайки»
До фотографії з поданого
уроку прикріпити «лайки» та пояснити чого навчилися на даному уроці? Що
запам’яталося? Що сподобалося?
V. Оцінювання
Коментування оцінок
VI. Домашнє завдання «Поцілувати, обійняти,
подарувати найкращі слова для своєї матері.»
Немає коментарів:
Дописати коментар